Ny fjernkøl- og varmecentral på Dokhavnsvej

I sensommeren 2023 etableres byggepladsen til fjernkøl- og varmecentralen for enden af Dokhavnsvej. Det forventes at stå færdigt i starten af 2026.

Status januar 2024

Etablering af ny byggeplads ved Chr. Hansen
Byggeriet af den nye fjernkøl- og varmecentral har i december udført beton- og rørarbejde. Der har derfor været en del betonbiler, der er kørt til og fra byggepladsen. I samme periode har der fortsat været jordkørsel, dog i et mindre omfang end tidligere.

I 2024 går byggeriet af ny fjernkøl- og varmecentral ind i en ny fase.

Ny byggeplads
Byggeriet etablerer en ny byggeplads. I den forbindelse er der indgået aftale om at inddrage Chr. Hansens parkeringsareal ved Sydhavnen. Området bliver afspærret, og derefter fjernes asfalten, således byggeriet kan gå i jorden og påbegynde arbejdet omkring udledningspunktet for havvand.

Mens dette arbejde pågår, kan der risikeres, at der kan forekomme trafikale gener ved Sydhavnen. Det er byggeriets helt klare ambition, at disse skal begrænses i det omfang, det er muligt.

Trafikale begrænsninger af Dokhavnsvej
Enden af Dokhavnsvej (ned mod havnen og lystbådsdokken) er stadig omlagt. Der vil, mens byggeriet pågår, være en omkørsel på grusvej.

Derudover er der visse trafikale begrænsninger på Dokhavnsvej. Disse er ligeledes skiltet ved indkørsel til Dokhavnsvej.

  • Det er ikke tilladt at stoppe langs Dokhavnsvej.
  • Det er ikke tilladt at parkere langs Dokhavnsvej.
  • Kun ærindekørsel er tilladt.
  • Der er en frihøjde på 5,2 meter.


Forberedende arbejde med kølevandsledning
I januar påbegyndes det forberedende arbejde med kølevandsledningen. Ledningen skal føres fra Dokhavnsvej til Novo Nordisk og retur igen. Røret er cirka to meter i diameter, og rørstrækningen er cirka en kilometer. I den forbindelse vil der være en del jordkørsel fra byggepladsen på Dokhavnsvej.

I samme periode vil byggeriet af den såkaldte vekslerbygning for enden af Dokhavnsvej påbegynde.

 

 
Status december 2023

Betonarbejde og jordkørsel præger december
Arbejdet omkring den nye fjernkøl- og varmecentral fortsætter. De seneste mange uger har budt på jordkørsel og levering af materialer.

Byggeriet af den nye fjernkøl- og varmecentral har i perioden fra uge 43 frem til december budt på jordkørsel i pendulfart. Jorden er enten blevet fragtet til jorddepot eller til steder, hvor den er blevet efterbehandlet. Der vil fortsat være jordkørsel fra byggepladsen for enden af Dokhavnsvej, men frekvensen vil blive nedsat en smule.

Beton- og rørarbejde
I december begynder betonarbejdet på pladsen, hvorfor der vil være en del betonbiler, som kører til og fra byggepladsen, da støbearbejdet kategoriseres som omfangsrigt. I samme periode skal der svejses rør. Forbipasserende kan derfor se fx gnister eller lign.

Trafikale begrænsninger af Dokhavnsvej
Enden af Dokhavnsvej (ned mod havnen og lystbådsdokken) er nu blevet omlagt. Der vil, mens byggeriet pågår, være en omkørsel på grusvej. Derudover er der visse trafikale begrænsninger på Dokhavnsvej. Disse er ligeledes skiltet ved indkørsel til Dokhavnsvej.

Det er ikke tilladt at stoppe langs Dokhavnsvej. Det er ikke tilladt at parkere langs Dokhavnsvej. Kun ærindekørsel er tilladt. Der er en frihøjde på 5,2 meter.

Arbejde i juledagene
Det er endnu uvist, hvorvidt der foretages arbejde hen over juledagene. Dette afhænger på nuværende tidspunkt af vejret. Byggeriets naboer skal dog ikke frygte støjgener i disse dage, da der kun er tale om, hvad der kategoriseres som almindeligt byggestøj i det godkendte tidsrum 07:00 til 18:00.

 

Status oktober 2023

Tung trafik og jordkørsel fra uge 43
Arbejdet omkring den nye fjernkøl- og varmecentral fortsætter. Piloterings- og spunsarbejdet bliver afsluttet ved udgangen af uge 43, dermed forlænges arbejdet en uge yderligere.

Byggeriet af den nye fjernkøl- og varmecentral har i perioden fra uge 36 til uge 42 involveret piloteringsarbejde og sætning af spuns. I den forbindelse kunne der forekomme bankelyde og vibrationer. Planmæssigt er dette varslet til at være afsluttet i 42, men denne frist forlænges med en uge, således dette afsluttes ved udgangen af uge 43. Dermed kan forekomme bankelyde i tidsrummet 07:00 til 18:00 i hverdagen til og med uge 43. Derefter går byggeriet ind i en ny fase.

Jordkørsel fra uge 43
Fra uge 43 og fremefter vil der være jordtransport fra byggepladsen. Konkret betyder det tung trafik via Dokhavnsvej med tilkørsel til Sydhavnsvej og derefter ud af Kalundborg. Dette bør ikke umiddelbart påvirke andre trafikanter i Kalundborg.

Ændringer af Dokhavnsvej
I forbindelse med byggeriet af den nye fjernkøl- og varmecentral vil asfalten på det stykke af Dokhavnsvej, der løber langs byggepladsen, blive fjernet af hensyn til arbejdet med underjordiske rør. Der er anlagt en midlertidig omkørsel med stabilgrus, og vejen vil være farbar under hele byggeriet ved ærindekørsel.

Ved afslutningen af byggeriet vil Dokhavnsvej blive genetableret med asfalt.

Almindelig byggestøj kan forekomme
Det nye varsel for byggeriets naboer gælder fra mandag i uge 43 og i de seks efterfølgende uger. I denne periode kan der forekomme, hvad der kan kategoriseres som almindelig byggestøj. I hele perioden vil Kalundborg Forsyning overholde de støjregler, som er fastsat af Kalundborg Kommune, og arbejdet vil blive udført i tidsrummet fra 07:00 til 18:00 på hverdage.

 

Status august 2023

Fra uge 36 og 8 uger frem kan der forekomme støj
Kalundborg Forsyning udfører arbejde i forbindelse med byggeriet af den nye fjernkøl- og varmecentral. Med start fra enten uge 36 eller 37 vil der forekomme støj i form af bankelyde i forbindelse med pilotering. Denne proces er rammesat til 6 til 8 ugers varighed.

I uge 38 vil arbejdet med spunsjern ligeledes påbegynde. I den forbindelse kan forekomme lyde fra vibrationer, når disse skal i jorden. Dette vil vare cirka 4 uger.

I hele perioden vil Kalundborg Forsyning overholde de regler om støj, som er fastsat af Kalundborg Kommune, og arbejdet vil udføres i tidsrummet 07:00 til 18:00 på hverdage.

Køling er afgørende for flere af de store produktioner i Kalundborg

De kommende års produktionsudvidelser fordrer større kølebehov og løsningen på dette blev fjernkøling.

I 2025 vil Kalundborg Forsynings fjernkøl- og varmecentral stå klar til at levere køling til Novo Nordisk og Novozymes. Anlægget vil koste i omegnen af 1.4 milliarder kroner og kan levere en max effekt på 166 megawatt køling.

”At levere fjernkøling til den lokale industri er en naturlig udvikling for os som etableret leverandør af kritiske forsyninger inden for vand, energi og spildevand. I Kalundborg Forsyning har vi en mangeårig tradition for at levere cirkulære og bæredygtige forsyningsløsninger i samarbejde med vores lokale partnere.

Fjernkølesystemet, som efter vores bedste overbevisning bliver det største industrielle fjernkølingsanlæg i Europa, er et godt eksempel på dette,” sagde Hans-Martin Friis Møller, direktør for Kalundborg Forsyning, da han sammen med direktørerne for hhv. Novo Nordisk og Novozymes præsenterede projektet.

Fjernkøleanlægget skal erstatte de køletårne og den køling, man i dag og nærmeste fremtid har behov for i industrien. Til forskel skal fjernkøl ikke benytte nogen form for kemikalier og er et skridt på vejen i at eliminere spild af energi, vand og materialer.

Teknikken bag anlægget

Fra et indtag placeret i Kalundborg havn trækker fjernkøleanlægget 18.000 m3 havvand ind i timen ved maximal belastning, men det er forventningen, at det gennemsnitlige kølebehov er cirka halvdelen. Størrelsen på indtaget og dets placering under vandet gør, at vandet, selv ved høj belastning, nærmest siver ind af sig selv og der vil ikke opstå store strømningen ved havoverfladen.

Derfra bliver vandet filteret i to trin i den del af anlægget, der er placeret under jorden. Havvandet pumpes af pumper, hvor pumpehjul og akslen er fremstillet af super-duplex for at undgå tæringer fra havvandet. Havvandet pumpes videre til vekslerstationen.

Vandet fra den lukkede kølekreds, som kommer retur varmt fra industrien, køles ned over vekslerne med havvandets lavere temperatur. Vekslerne er fremstillet i titanium, således de er mere modstandsdygtige overfor korrosion. Vandet cirkuleres frem til industrien med en maximal temperatur på 22,5 grader og gerne lavere i de perioder, hvor det er muligt.

Den lukkede kølekreds er forbundet fra Kalundborg Forsyning til Novo Nordisk og Novozymes sites med et næsten en kilometer underjordisk rør, som er to meter i diameter indvendigt. I dette rør cirkuleres det afkølede vand frem til industrien, mens der er et rør magen til, der fører det retur.

Fjernkøl kort

Når vandet cirkuleres retur til fjernkøleanlægget fra industrien, har det en temperatur på maximalt 31,5 grader. I projektet er der taget højde for, at der i sommerperioden kan være en for høj havvandstemperatur, således det ikke er muligt at køle vandet ned til den ønskede maximal temperatur på 22,5 grader. 

Derfor er fjernkøleanlægget udstyret med såkaldte chillers, et køleanlæg på 10 megawatt som i særligt varme periode kan supplere kølingen efter veksleren og bringe temperaturen ned.

Det nu opvarmet havvand udledes derefter i havnen et andet sted end indtaget. De er placeret tilstrækkeligt langt fra hinanden, således det udledte vand ikke påvirker indtaget.

Store perspektiver i overskudsvarmen

”Det er et naturligt næste skridt for os at undersøge, hvordan vi kan udnytte overskudsvarmen fra det nye fjernkøleanlæg til produktion af fjernvarme,” sagde Hans-Martin Friis Møller, direktør for Kalundborg Forsyning, da han den 24. oktober 2022 var med til at præsentere fjernkølingsprojektet for pressen.

Tanken er, returvandet kan boostes med en anden overskudsvarme fra industrien i Kalundborg, således det varmes op til cirka 80 grader, temperaturen på fjernvarmevand, og derefter udnyttes til fjernvarme produktion.

Et estimat baseret på industriens nuværende behov for køling viser, Kalundborg Forsyning på denne måde kan producere fjernvarme til 40.000 husstande fra overskudsvarmen efter det er boostet.

Kontakt

Portrætbillede af William Ejsing

William Ejsing

Presseansvarlig
25 54 83 85