Hold øje med din vandmåler

Selv om vi fjernaflæser størstedelen af kundernes vandmålere, er det vigtigt at kunderne selv følger med i sit vandforbrug og holder øje med måleren.

Det er kundernes eget ansvar at holde øje med sin vandmåler. 

Vi anbefaler, at man aflæser sin vandmåler en gang om måneden og noterer sit forbrug ned, så man hurtigt opdager ændringer i forbruget og undgår en overraskende stor vandregning. Det gælder også, selvom om man får fjernaflæst sin vandmåler. 

En nem måde at kontrollere om der evt. skulle være en utæthed et sted, er at aflæse vandmåleren, sørge for at der ikke bliver brugt vand i huset i en times tid, og derefter aflæse vandmåleren igen. En skjult skade på et vandrør, et løbende toilet eller en dryppende vandhane kan meget hurtigt blive bekosteligt i ekstraforbrug af vand.

 

Billede af en vandmåler
  1. Luk for alle vandhaner.
  2. Sluk vaskemaskine, opvaskemaskine og andre ting der bruger vand.
  3. Aflæs din vandmåler, og brug ikke vand i den næste times tid.
  4. Hvis tallet i displayet ikke ændrer sig, er der ingen utætheder.
  5. Hvis der til gengæld sker ændringer i displayet, bør man kontakte en autoriseret VVS-installatør. Det kan være et tegn på en vandhane der drypper, eller et toilet der løber.

Hold øje med vandforbruget og spar penge

Man kan følge med i sit vandforbrug ved at logge ind i Min Forsyning.

Vi modtager aflæsninger én gang i timen fra ca. 95 procent af de fjernaflæste målere i Kalundborg. De sidste 5 procent af målerne, som vi ikke modtager aflæsninger fra, er på grund af udfordringer med signalet fra mobilmasterne, hvis kundens vandmåler er placeret i en kælder eller under et betondæksel.

Vandmålerne i Svebølle, Saltbæk og på Sejerø, er ikke fjernaflæste, så i disse områder indsamler vi aflæsningsdata manuelt 4 gange om året, hvor der køres med en håndterminal i området.

Alene ét enkelt toilet der løber med ca. 10 liter i timen, vil i løbet af 6 måneder, give en ekstra omkostning på 3.300 kr.
...

Sms-besked til kunderne ved højt vandforbrug

Hvis kundernes vandforbrug er uhensigtsmæssigt højt, bestræber vi os på at give kunderne besked. Det er en ekstra service som i de fleste tilfælde gør det muligt at kunne give kunderne besked hvis vandforbruget pludselig stiger voldsomt. Vores system er sat op til, at vi modtager en vandalarm, hvis en kunde bruger over 4 liter vand i timen, hver time, hen over et døgn. Så sender vi en sms-besked til kunden.

Det er som sagt ikke alle vandmålere vi får tilstrækkelig med data fra, hvilket betyder, at vi ikke modtager de oplysninger der udløser en vandalarm. Det er kundernes eget ansvar at holde øje med et stigende eller ekstra højt forbrug.

Vi får tilstrækkelig med data fra ca. 95 % af vandmålerne i Kalundborg, men ingen data fra vandmålere i Saltbæk, Svebølle og på Sejerø. Derfor opfordrer forsyningen til, at man holder godt øje med sit vandforbrug, også selvom vandmåleren er fjernaflæst.

Sms-service er et tilbud til alle kunder.

Kunder med et offentligt mobilnummer er automatisk tilmeldt vores sms-service. Har man hemmeligt mobilnummer, skal man selv tilmelde sig. Læs mere om sms service.

Tegning af et ansøgningsskema

Har du haft et stort vandforbrug på grund af et brud på en skjult installation i din bolig, har du mulighed for at søge om refusion.